TEOL - Az ügyfélkapu rendszere januártól megújul! Fedezd fel, milyen változások várnak rád!

Sokan most kezdik felfedezni, hogy jelentős átalakulásokon megy keresztül az Ügyfélkapu rendszere. Fokozott aggodalommal figyelik, hogy mi fog történni az ott tárolt hivatalos dokumentumaikkal és személyes adataikkal. Fontos tudni, hogy a belépési módszer alapvetően megváltozik. A korábbi felhasználónév és jelszó kombináció helyett a jövőben többfaktoros azonosítással fogunk hozzáférni az adatainkhoz.
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) telefonos ügyintéző rendszeréből értesültünk, hogy a jelenleg használt Ügyfélkapu azonosítási módszere 2025. január 15-ét követően már nem lesz elérhető. A felhasználók kétféle többfaktoros azonosítási lehetőség közül választhatnak: az egyik a DÁP digitális állampolgárság program, míg a másik az Ügyfélkapu+. Fontos megjegyezni, hogy az Ügyfélkapu maga továbbra is fennmarad, csupán a bejelentkezés módja fog változni. Az új lehetőségek révén 2025. január 16-tól kizárólag DÁP eAzonosítással vagy Ügyfélkapu+ azonosítással lehet majd belépni.
A NAV ügyintéző rendszerének működése szempontjából kulcsfontosságú a többfaktoros azonosítás, amely egy tudásalapú azonosítási módszeren alapul. A felhasználóknak lehetőségük van választani a két bejelentkezési opció közül. Amennyiben az Ügyfélkapu+ lehetőséget választjuk, ezt az alkalmazást egyszerűen letölthetjük a mobiltelefonunkra. A bejelentkezés során, a felhasználónév és jelszó megadása mellett, a rendszer minden alkalommal egy belépési kódot is küld, így biztosítva a fokozott biztonságot.
Ha digitális állampolgárok szeretnénk lenni, ez annyival bonyolultabb, hogy személyes ügyintézést igényel. Be kell fáradnunk a helyi kormányhivatalhoz, ahol személyesen kell regisztrálnunk. Digitális állampolgárokként több lehetőségünk lesz, például elektronikus személyi igazolványt birtokolhatunk, a rendszeren keresztül pedig akár a személygépkocsi átiratást is el tudjuk végezni.
A Zala Vármegyei Hírportál összefoglalta a száraz tudnivalókat. Az ügyfélkapus regisztrációt nem csak elektronikusan, hanem okmányirodában, kormányablakban, az adóhatóság kiemelt ügyfélszolgálatain, vagy külképviseleteken is megteheti. Az Ügyfélkapu+ kétlépcsős azonosítás célja, hogy emelje az elektronikus azonosítás biztonsági szintjét. További részletek itt találhatók.
A Digitális Állampolgár (DÁP) alkalmazással 2026-ig online, mobiltelefonnal is elintézhető szinte minden fontosabb, közigazgatást érintő ügy. A Zaol hírportál szerint érdemes digitális állampolgárrá válni, hiszen az igazolvány, az ügyintézés és az aláírás is elérhetővé válik okostelefonon. A későbbiekben az állami szolgáltatásokkal és a közműszolgáltatások fizetéséhez kapcsolódó biztonságos megoldásokkal és piaci szolgáltatásokkal is kibővül a rendszer.