A LinkedIn-t elárasztotta az MI által generált, önmagukat fényező üzenetek áradata.

A különféle rangú vezetők és a véleményformálók gyakran saját nézőpontként tálalják ezeket a "gondolatkavalkádokat", mintha saját szellemi termékeik lennének.

Evolúciós szempontból mindig is fontos volt az ön-PR - nem elég jónak/okosnak/becsületesnek/stb. lenni, annak is kell látszani, szól az örök érvényű politikai tanítás. Ehhez pedig elképzelni sem lehetne kiválóbb fórumokat, mint amilyeneket a közösségi platformok biztosítanak. Korábban azt mondták: a papír mindent elbír, most ugyanezt mondhatjuk a social media profilokra, üzenőfalakra. Az, hogy a Facebookon/Instagramon megjelenő információk többségének köze sincs a valósághoz, már megszokhattuk, de az talán még okoz meglepetést - ha nem is nagyot -, hogy a LinkedIn is ugyanilyen "magasságokig" jutott.

Az Originality.AI, amely a mesterséges intelligencia által generált tartalmak azonosítására specializálódott, nemrégiben belepillanthattott a LinkedIn, mint szakmai közösségi platform, felhasználói által közzétett tartalmakba. Az eredmény? Természetesen egy sor, mesterséges intelligencia által előállított poszt. De nem csupán a rövid hozzászólások között, amelyekre a LinkedIn is kínál előre megfogalmazott válaszokat (mint például a "Köszönöm" vagy a "Gratulálok"), hanem a hosszabb, mélyebb tartalommal bíró bejegyzésekben, amelyek célja a posztok készítőinek szakmai kompetenciájának hangsúlyozása.

A Originality.AI blogbejegyzésének címe valójában máris felfedi a lényegét: "A LinkedIn hosszú bejegyzéseinek több mint fele valószínűleg mesterséges intelligencia, például a ChatGPT révén készült azóta, hogy ez a technológia megjelent."

Nincs itt semmi meglepő

A kutatók egy figyelemre méltó adatbázist állítottak össze, amely 8795 darab hosszú formátumú (azaz 100 szónál hosszabb) posztot tartalmaz. Ezek a bejegyzések különféle felhasználók nevében 2018 januárja és 2024 októbere között kerültek feltöltésre az internetre. Az Originality eszközei által végzett elemzés alapján a posztok 54%-a valószínűleg mesterséges intelligencia segítségével készült. Emellett a véleményvezérek, vagy ahogy sokan nevezik őket, a "digitális influenszerek", egyre bőbeszédűbbé váltak, hiszen a ChatGPT megjelenése óta a posztok átlagos hossza hihetetlen 107%-kal nőtt. Ez a tendencia új dimenziókat nyitott meg a közösségi médiában való önkifejezés terén.

A változás egyértelműen az OpenAI chatbotjának debütálásához kapcsolható. Amikor széles körben elérhetővé vált, a LinkedInen drámai módon megnőtt az MI által generált posztok száma. Az Originality adatai szerint 2023 januárja és februárja között 189 százalékos növekedést regisztráltak. Habár ezt követően tapasztalható volt egy kis visszaesés, azóta a helyzet stabilizálódott egy viszonylag magas szinten.

A LinkedIn az utóbbi időben számos mesterséges intelligenciára épülő eszközt vezetett be prémium előfizetői számára, amelyek segítségével könnyedén készíthetnek posztokat vagy csiszolhatják profiljukat, hogy vonzóbbá váljanak a munkaerőpiacon. A HR szakemberek pedig MI segítségével képesek személyre szabott üzeneteket generálni potenciális jelölteknek, ami jelentősen megkönnyíti a toborzási folyamatot. De vajon miért ne lenne népszerű a ChatGPT-vel való posztírás? Az interneten már számos útmutató található arról, hogyan lehet létrehozni egyedi virtuális emlékhelyeket a LinkedIn-en, így nem meglepő, hogy egyre több felhasználó kísérletezik ezzel a technológiával.

Az egyszerűség varázsa

Az MI-generálta tartalmakkal kapcsolatban az Originality LinkedIn-elemzésekért felelős vezetője, Adam Walkiewicz némileg pontosította konklúziójukat a The Registernek: nem állapítható meg egyértelműen, hogy egy LinkedIn-posztot teljes egészében MI hozott létre vagy csak segített a létrehozásában, ezért pontosabb lenne MI-támogatással készült posztokról beszélni.

Az a kérdés, hogy mennyire lényeges a szöveg létrehozásának módja, továbbra is vitatott. Talán fontosabb lenne a szöveg céljának – például a manipulációnak – a felismerése. A felhasználók ugyanis gyakran nem tudják önállóan megkülönböztetni, hogy a szövegek az LLM-től származnak-e vagy emberi szerzőtől.

Arra nem kell különösebben bonyolult magyarázatot keresni, miért szaporodtak el az MI-generálta szövegek a közösségi oldalakon: a ChatGPT-vel egyszerűen és gyorsan lehet sok posztot generálni, nagyobb aktivitást mutatni.

A befogadói oldal sem mentes a lustaságtól. A Pittsburghi Egyetem kutatói arra a megállapításra jutottak, hogy az MI által létrehozott szövegek közelebb állnak az emberi érzelmekhez, mivel egyszerűek és világosak. Ahogy egy költő egykoron megfogalmazta: "Egyszerű és tiszta nóta, / Gólyafészek, háztető - / Nincsen benne semmi, ámde / Az legalább érthető." Ez a jelenség jól megfigyelhető az MI által készített LinkedIn-posztokban is. (A beküldők között értékes, MI által generált tartalmakra mutató URL-eket sorsolunk ki.)

Related posts