Soha nem látott felvételekhez jutott az F1-es youtuber, amelyek éppen a tavalyi Magyar Nagydíjat örökítik meg.

A 2024-es Magyar Nagydíj időmérő edzésének képsorai egészen páratlan élményt nyújtanak, hiszen ilyen különleges felvételeket még soha nem láthatott a közönség.
Bár a Forma-1 soha nem volt ennyire biztonságos, a fejlődés ezen a területen nem állhat meg. Az állandó innováció kulcsszereplője a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA), amelynek szakértői folyamatosan azon dolgoznak, hogy tovább javítsák a pályák és autók biztonsági szintjét. E folyamatban kiemelkedő szerepet játszik egy különleges, nagysebességű kamera, amely a versenyzők minden mozdulatát rögzíti, miközben az autó a versenypályán száguld. Érdekesség, hogy ezek a felvételek sosem kerülnek be a közvetítésekbe, és más online platformokon sem láthatók, így igazán egyedülálló élmény, amit Matt Amys osztott meg a YouTube-csatornáján. Az elismert F1-es tartalomgyártó videójában részletesen bemutatja az autókon használt kamerák világát, majd külön figyelmet szentel annak az eszköznek, amely az FIA számára balesetek esetén rendkívül precíz felvételeket szolgáltat.
Ezért bontogatják le a Hungaroring és más Forma-1-es versenypályák aszfaltját a versenyhétvégék előtt.
Az F1-es versenyautók fedélzetén hat darab hivatalosan elismert kamera található, amelyek a közvetítésekhez készítenek felvételeket. Fontos megjegyezni, hogy nem minden autó rendelkezik mindig minden kamerával; ha valamilyen okból egy kamera hiányzik, azt egy azonos súlyú ballaszttal pótolják, hogy a súlyeloszlás ne változzon. A kamerák elhelyezése is gondosan megtervezett: az orrkúpon helyezkedik el egy, a felső légbeömlő fölött pedig kettő, amelyek közül az egyik előre, a másik hátra néz. Továbbá, van egy kamera, amely közvetlenül a versenyző előtt található, és egy másik, amely a versenyző „válla fölött” figyel, míg tavaly bevezették a hátsó lámpa alatti hátrafelé néző kamerát is.
Ezek a kamerák 1280×720-as felbontásban rögzítenek, 50 fps sebességgel. A felbontás korlátozása azért szükséges, mert a felvételeket azonnal továbbítani kell a helyszíni tévés bázisra. Minél alacsonyabb a bitráta, annál gyorsabban tudják eljuttatni az anyagot, jelenleg mindössze 0,33 másodpercre van szükségük ahhoz, hogy egy képkocka az autóból a központba érkezzen. Ezt követően a felvételeket digitálisan feldolgozzák, hogy Full HD minőségben jelenhessenek meg, és így a nézők a legjobb élményt kapják a képernyők előtt.
Ezen a hat kamerán kívül azonban még két kamera van az autón. Az egyik a glória előtt levő 360 fokos kamera, amelynek a felvételét nem lehet adásba tenni, de azt utólag előszeretettel használja az F1 a közösségi médiás felületein vagy a honlapján közzétett videókban. És van a kizárólag az FIA elemzéseit szolgáló nagysebességű kamera, amely jelenleg a glóriába építve, a pilóta felé nézve készít felvételeket. Ennek a kamerának eddig egy darab screenshotját láthattuk a Romain Grosjean 2020-as bahreini balestéről készített vizsgálati anyagban, Matt Amys azonban most elérte, hogy az FIA kiadjon neki egy felvételt.
Maga a kamera - amelyet egyébként a Formula E is használ - egyébként nagyjából akkora, mint egy felnőtt férfi mutatóujja, és 400 képkocka/másodperccel rögzít VGA felbontásban (tipikusan 640×480 pixel). A gumibevonatú aluminium egységet az SDR (Safety Data Recorder - biztonsági adatrögzítő) látja el árammal, amelyben tartalék akkumulátor is van, hogy a kamera az autó energiaellátásától függetlenül is működhessen. A felvételeket a kamerában levő, 32 GB-os merevlemez tárolja, és több mint egy verseny ráfér.
A videóhoz biztosított felvétel pedig nem mást mutat, mint Sergio Pérez 2024-es hungaroringi időmérőn elszenvedett balesetét - a mexikói pilóta emlékezetes módon a Q1-ben szállt el a 8-as kanyarban, majd csapódott a pályát övező védősávnak. Így most szuperlassításban is megnézhetjük, hogy milyen erők hatottak a Red Bull tavalyi év végén elküldött versenyzőjére az ütközéskor.
"Az ilyen szintű lassítás nélkül, hacsak nem vagy nagyon szerencsés és nincs egy képkocka pont az adott pillanatról, akkor nem fogod látni [a becsapódás pillanatát]. Úgyhogy [ez a kamera] hatalmas előnyt jelent, mert lépésről lépésre látni a balesetet, és enélkül rengeteg információról lemaradnánk - szólalt meg a videóban Nuno Coelho da Costa, az FIA biztonsági igazgatója. - Kezdetben pont szemben volt a kamera a pilótával, ez volt akkor a legjobb pozíció. Nagyon fontos, hogy látszódjon a sisak és a HANS, a vállak és a biztonsági öv is, hogy a baleset során minden mozgást lássunk. Az egyik gond viszont az volt, hogy amennyiben mozdult a kormánykerék, az kitakarta a képet. A glória bevezetése új lehetőségeket teremtett a számunkra, onnantól kezdve játszadozhattunk a kameraszögekkel, hogy a sisaktól a vállakig a legjobb felvételeket készíthessük."
"Balesetnél megvizsgáljuk a felvételt, és igyekszünk megérteni, hogy miként működtek a különböző biztonsági berendezések, és hol van tér a fejlődésre - folytatta a szakember. - Nemcsak önmagában a kamera felvételeit elemezzük. Számos szenzor van az autón, gyorsulásmérő van a pilóta füldugójában, és nemrég kifejlesztettünk egy szoftvert, amely az összes adatot szinkronizálja a felvételekkel. Mindig azt mondom, hogy a necces helyzetekből tanuljuk a legtöbbet. Pusztán statisztikailag nézve is több van ezekből, mint a súlyos bukásokból, úgyhogy nemcsak utóbbiakat vizsgáljuk, hanem a többit is. Megnézzük, hogy mi az, ami jól működött, és mi az, ami nem. Fontos megérteni azt is, hogy mikor működtek úgy a biztonsági berendezések, ahogyan kell nekik, és kell-e további elemzéseket, teszteket, szimulációkat végezni. Ezek akár hónapokat is igénybe vehetnek."