Nincs más lehetőség: ha a Barátság vezeték nem létezne, az Közép-Európa szerte ellátási problémákat és árnövekedést idézne elő – nyilatkozta Lantos Csaba a Mandinernek.

A horvát fél azt állítja, a magyar olajvállalat hazudik...
Azt érdemes megemlíteni, hogy az ukrajnai konfliktus kezdete óta a horvát tranzitdíjak drámai mértékben megnőttek, ráadásul ezt a költségszerkezet nem indokolja. Az utolsó, szeptemberben végzett tesztek világosan mutatják, hogy a vezeték nem képes biztosítani a régió energiabiztonságát. Ha a rendszer csupán néhány órán keresztül tud maximális teljesítménnyel üzemelni, majd leáll, az nem jelenti azt, hogy hosszú távon megbízhatóan támaszkodhatunk az Adriára.
Mi történik, ha megáll a Barátság? Milyen hatásokkal jár, ha egy ilyen fontos kapocs elszakad? A Barátság nem csupán egy folyó, hanem az összekötő szálak hálója is, amely összefonja az emberek életét. Ha hirtelen leáll, akkor a szívünkben egy űr keletkezik, és a közösségünk dinamikája is megváltozik. Az emberek közötti kapcsolatok megrekedhetnek, és a támogatás, amit eddig nyújtottunk egymásnak, hirtelen eltűnhet. Érdemes elgondolkodni azon, hogy milyen lépéseket tehetünk a Barátság megőrzésére, hogy ne csak egy folyamat, hanem egy tartós, élő kapcsolat maradjon.
Ha nem létezne a Barátság vezeték, Közép-Európában komoly ellátási problémák és jelentős áremelkedés lépne fel. Alternatív megoldások nincsenek, hiszen a dunai vagy vasúti szállítás elméletben is sokkal költségesebb, ráadásul jelenleg nem állnak rendelkezésre a szükséges tartálykocsik és uszályok. A zavartalan földgázellátásunk jelentős része a Török Áramlaton keresztül érkezik. Amennyiben az orosz szállítások leállnának, a gáz ára drámaian megugrana. Továbbá, semmiféle garanciát nem kaptunk arra, hogy egy kereskedelempolitikai intézkedés következtében bevezetett uniós szankciók esetén megőriznénk az energiabiztonságunkat – tehát, hogy a hazánkba érkező egyéb csöveken a gáz folyamatosan és nem drámaian megnövekedett áron érkezne. Ne feledjük, hogy egy 2036-ig érvényes szerződésből való kilépés nem járhat következmények nélkül. Az Európai Unió nem hajlandó vállalni ezeket a kockázatokat, pedig ha a tilalom életbe lép, a döntést az EU többsége fogja meghozni. Érdemes lenne észrevenni, hogy tengerparttól távol lévő országként a földrajzi és fizikai korlátok megnehezítik az orosz import helyettesítését. Reméljük, hogy sikerül elmagyaráznunk ezt a helyzetet, és elkerülhetjük a racionális érvek ellenére életbe lépő teljes tilalmat. A mostani nemzeti konzultáció egyik kulcsfontosságú kérdése éppen ezt érinti.