A Mercedes egy izgalmas utazásra invitál minket, hogy felfedezzük Michael Schumacher utolsó fénykorának titkos részleteit. A legendás versenyző pályafutásának utolsó pillanatai mögött rejlő történetek és élmények feltárása egy különleges élményt ígér.

Utolsó Forma-1-es idényében Michael Schumacher még villant egyet, de ebből is keserédes siker lett. A két hétszeres világbajnokot is versenymérnökként segítő Peter Bonnington, illetve a Mercedesnél szintén a kezdetek óta kulcsszerepet betöltő Andrew Shovlin a csapat videójában visszatekintett arra a bizonyos napra.

A Mercedes igazán különleges meglepetéssel készült a rajongóknak az idei Monacói Nagydíj előtt. Az istálló két tapasztalt mérnöke, Peter Bonnington és Andrew Shovlin, felidézte Michael Schumacher 2012-es monacói időmérő körét, amely emlékezetes pillanatokat ébresztett a Forma-1 híveiben. A hétszeres világbajnok, akkor 43 évesen, váratlanul hozta el első és egyetlen pole pozícióját a Mercedesszel, ám másnap sajnos nem indulhatott az élről. Lehet, hogy ez a sorsfordító esemény jól is sült el, hiszen a versenyt később egy üzemanyagpumpa hiba miatt fel kellett adnia – az első helyről való kiesés pedig még fájóbb lett volna. Ráadásul az előző futamon, Barcelonában történt ütközése Bruno Sennával, egy 5 helyes rajtbüntetést vonzott maga után, így a monacói rajtrácsra nem a várt pozícióból érkezett.

Azt azonban így sem veheti el senki Schumachertől, hogy szombaton mindenkinél gyorsabbnak bizonyult, ami különösen annak tükrében nagy fegyvertény, hogy a Mercedes korántsem számított topautónak. Még úgy sem, hogy Kínában Nico Rosberg és Schumacher kibérelte vele az első sort, majd előbbi megnyerte a versenyt.

A 2012-ben a Mercedes vezető versenymérnökeként dolgozó Shovlin szerint Sanghaj egyszerűen feküdt a W03-asnak. "Nem volt könnyű év. A fénypontja nyilván a Kínában szerzett győzelem, ami viszonylag a szezon elején született (a harmadik versenyen - a szerk.). Akkor még boldog tudatlanságban voltunk azzal kapcsolatban, hogy ez lesz az idény nagyon kevés fénypontjának egyike" - mondta a mérnök a csapat által közzétett videóban, amire a 2012-ben még Schumachert, utána 12 éven át Lewis Hamiltont, az idei évtől pedig Andrea Kimi Antonellit versenymérnökként segítő Peter Bonnington is helyeselt.

"Bár az év elején úgy tűnt, hogy végre beindulunk, hamarosan nehézségekkel kellett szembenéznünk, és végül a szezon lendülete alábbhagyott. Michael mellett a legemlékezetesebb pillanatunk a monacói pole pozíció volt, de a valenciai dobogó is teljesen váratlanul érkezett" - osztotta meg Bono.

"Emlékszem, hogy Monaco előtt abban sem igazán reménykedtünk, hogy egyáltalán dobogóra állhatunk - jegyezte meg Shovlin, majd Bono felelevenítette, Schumacher miként rongált még két első szárnyat rögtön az első szabadedzésen. - Nem voltak nagy elvárásaink, és a kezdés is kicsit döcögős lett. Visszagondolok az első szabadedzésre, amelyen két első szárnyat is megrongáltunk, és kifogytunk a tartalékszárnyakból."

Mindezt Schumacher ráadásul két egymást követő etapon hozta össze, de neki legyen mondva, utána a hétvége hátralevő részében egyszer sem csinált ilyet. A szárnyakat vissza kellett reptetni javításra Brackley-be, a Mercedes gyárába, de szerencsére akkor még csütörtökön kezdődött a monacói hétvége, így a pénteki szünnap alatt a csapat lázas munkával megjavította az elemeket, hogy szombat reggelre visszaérjenek a pályára.

Bonnington és Shovlin egy kis időt szántak a múlt felidézésére. Beszélgetésük során kifejtették, hogy a barcelonai büntetés következtében ez a pole pozíció egy "igazán vegyes érzéseket keltő" pillanat volt. Shovlin pedig hozzáfűzte, hogy Schumacher "egyetlen szakaszban sem mutatott olyan sebességet, mint az utolsó Q3-as körében."

Úgy látszott, mintha valami végleg megváltozott volna benne, de Monacóban ez mindig így szokott történni. Teljesen mindegy, hányszor látogattad már meg ezt a helyet; ahhoz, hogy igazán megszokd, rengeteg kört kell megtenned. Folyamatosan mozgásban kell lenned, és a hétvége során ki kell építened az önbizalmadat – tette hozzá Bono, majd együtt figyelték végig a teljes kört.

Ahogyan a Mercedes által bemutatott fenti grafika is szemlélteti, Schumacher az utolsó Q3-as körök előtt 1:15,062-es idővel a 6. helyen állt, míg csapattársa 1:14,572-es teljesítménnyel éppen az élen haladt. A hétszeres világbajnoknak tehát 5 tizedmásodperces gyorsulást kellett elérnie ahhoz, hogy egyáltalán esélye legyen a legjobb időkkel versenyezni, mindeközben pedig a többiektől is várható volt a teljesítményjavulás.

Végül egy vadonatúj gumival (melyet az első próbák során használt gumikra építettek) még ennél is jobb teljesítményt nyújtott, közel 8 tizedmásodperccel gyorsabb lett, így 1:14,301-es idővel megszerezte a pole pozíciót Mark Webber (1:14,381) és Nico Rosberg (1:14,448) előtt.

"Itt volt szupergyors" - jegyezte meg Bono a Mirabeu-kanyar előtt, majd ahogy Schumacher egy kézzel fordította alá a kormányt a hajtűben, közölte, hogy "ez volt Michael védjegye, az egykezes hajtű."

"Ez a számomra a legizgalmasabb pillanat, ahogy egy kézzel navigál az uszodán, és éppen csak annyi kerékvetőt alkalmaz, amennyi szükséges, sosem túllépve a határokat – különben a falnál kötött volna ki!" – mondta újra Bonnington, miközben Schumacher magabiztosan száguldott át az uszodai sikánon.

Ennek az az oka, hogy abban az időszakban a pilótafülke bal oldalán kellett manuálisan beállítani a fékerőeloszlást, míg Schumacher már a Ferrarinál is jóval többször kísérletezett ezzel a finomhangolással. A pole pozíciót megszerző körében összesen hat alkalommal nyúlt le a kezelőszervekhez.

Michael Schumacher tényleg ennyire gyenge volt második F1-es karrierje során?

"Az egész tényleg a semmiből jött. 7-8 tizedet talált az új gumin - mondta Shovlin. - Ez egyike azoknak a monacói dolgoknak, amikor minden összeáll és a köridő csak jön. Ami meglepő visszanézve ezeket a felvételeket, hogy mennyire manuális volt még minden a fékegyensúly állításával. Most már minden a kormányon van és könnyű állítani, mindkét kezedet a kormányon tarthatod, de akkor [Schumacher] nagyon elfoglalt volt. És Michaelnél mindig láthattuk, hogy mindkét tengelyt próbálta használni az autó fordításához úgy, hogy a megfelelő helyre pozícionálta minden kanyarban. Lenyűgöző, hogy mindig mennyire elfoglalt volt a pilótafülkében."

"Valóban, és ezek a rendszerek közül sok közvetlenül tőle ered. Bármikor, amikor lehetőségeket ajánlottál fel neki, mindig így reagált: 'Nos, lehetne ezt, ezt és ezt is?' - emelte ki Bonnington, majd hozzátette: 'Michaelt soha nem kellett biztatni, mindig tele volt lelkesedéssel, amikor volán mögé ült. Csak a megszokott irányelveket kellett megadni neki, hiszen annyi tapasztalata volt, hogy sok mindent már önállóan is tudott csinálni.'"

"Ez a nap valóban különleges volt, és a mai napig megőriztem az általa aláírt telemetriát, amit emlékül kinyomtattam. Minden alkalommal, amikor lemegyek a lépcsőn, mindig ránézek, és a nosztalgia átjár." - mondta a versenymérnök.

Évekkel ezelőtt a Beyond the Grid podcastban Shovlin, illetve Ron Meadows sportigazgató és az azóta már a Williams csapatfőnökévé váló James Vowles már felidézte, hogy Schumacher miként tette jobb csapattá a Mercedest és nyitotta fel a szemüket olyan dolgokra, amelyeket először nem csináltak. Most Bonnington és Shovlin ismét beszélt erről.

"Amikor először találkoztunk, te Jenson [Button] teljesítménymérnöke voltál, én pedig a versenymérnöke - emlékezett vissza Shovlin. - Aztán hirtelen megjelent Michael. Emlékszem, milyen intenzív időszak volt ez, hirtelen a teendőlistád egyre csak bővült. Minden apró részletet leírt, amit másnapra el kellett végeznünk, és folyamatosan azt kérte, hogy elemezzük az etapokat, kísérletezzünk különféle megoldásokkal. Jól esett látni, hogy a csapat nagy része emiatt formálódott olyan erőssé, amilyenné ma váltunk. Elképesztő volt tanúja lenni annak, mennyire más volt, mint bármely más versenyző."

"Átalakította a munkavégzésünk módját, és új munkamódszereket tanított Nico [Rosbergnek], amelyek folyamatosan hatással vannak a versenyzőkre. Minden egyes új pilóta érkezésével ennek az örökségnek és munkamorálnak egy szelete továbbra is fennmarad" - hangsúlyozta Bonnington.

Related posts