Margó-díj 2025: Itt vannak a versenyző könyvek (2. rész) - Könyves Magazin A Margó-díj 2025-ös kiírása máris izgalmas fordulatokat hozott, és a pályázatra benevezett könyvek között számos különleges és figyelemfelkeltő alkotás található. A második részbe

Idén már tizenegyedik alkalommal hirdeti meg a Margó Irodalmi Fesztivál a legkiválóbb első prózakötetet író szerző keresését. A Margó-díj nem csupán a kortárs irodalom és az olvasás népszerűsítését tűzte ki célul, hanem arra is hivatott, hogy felfedezze és megismertesse a legtehetségesebb pályakezdő írókat. Folytatjuk izgalmas cikksorozatunkat, amelyben bemutatjuk a pályázatra érkezett könyveket. (Első rész ITT)
Az idei Margó-díjra 37 érvényes pályamű érkezett be. A legjobb tíz kötetet a Bakó Sára, Dobos Barna, Gáspár Sára, Vas Máté és Zsembery Borbála alkotta szakmai előzsűri választja ki.
A zsűri döntése alapján a 2025-ös Margó-díj nyertese fog kiderülni, aki nem csupán 1.000.000 forinttal gazdagodik, hanem jelentős kereskedelmi és médiatámogatásban is részesül. A Bookline, a Margó-díj fő támogatója, 15.000.000 forint értékben segíti a győztes könyv népszerűsítését. A Margó-díjas szerző a következő évben egy különleges önálló est keretein belül mutatkozik be a Liszt Ünnep Nemzetközi Kulturális Fesztivál során. Ezen kívül próbafordítást és egy éves tárcasorozatot is kap a Könyves Magazinban, ezzel biztosítva publikációs lehetőségeit.
A Margó-díj és a Margó x Erste #higgymagadban különdíj átadására 2025 októberében kerül sor, egy ünnepélyes esemény keretében, amely az Őszi Margó Irodalmi Fesztivál megnyitójával egybekötve valósul meg. Az alkalmon a díjak nyertesei vehetik át elismerésüket.
Falcsik Mari, a költészet és próza világában otthonosan mozgó író, valamint tehetséges műfordító és könyvszerkesztő, 2005 és 2010 között a HVG Könyvek szerkesztői csapatát erősítette. Legújabb műve, a "My Rocks - 21 történet - 21 angolszász rockdal", egyfajta nosztalgikus utazásra invitálja az olvasót a gyermekkori és ifjúkori felfedezések, első szerelmek és csalódások világába. A történetek főszereplője gyakran maga a szerző, de feltűnik az apja is, aki színes mitológiát sző életéről, illetve olyan gyerekek, akiket elhanyagoltak, mivel elvesztették a szeretteiket, vagy éppen egy kisvárosi alkoholista apától menekülő fiú. Minden egyes történet egy-egy dallal fonódik össze, így a narráció és a zene szoros kapcsolatban állnak egymással, ami minden történetet egyedi zenei élménnyé varázsol.
Gorondy-Novák Márton legújabb kötetében tizenkilenc novellán keresztül a mindennapi élet apró eseményei váratlan abszurd fordulatokat vesznek, felforgatva a szereplők megszokott világát. Legyen szó egy úszóedzésről, egy cserépkályha megalkotásáról, egy karácsonyi üdvözlőkártya megírásáról, egy új szomszéd váratlan érkezéséről vagy akár a munkahelyi prémium elmaradásáról, mindegyik történet groteszkbe hajló cselekménysorokat indít el, amelyek rávilágítanak a valóság furcsaságaira és a váratlan események következményeire.
A történetek betekintést nyújtanak az elsősorban önmaguknak kiszolgáltatott szereplők néha nevetségesen téves vagy fájdalmasan naiv, olykor végtelenül kisszerű élet- és értékvilágába. A novellák hősei többségükben ismerős karakterek, esendő, csetlő-botló figurák, akiknek vágyait, furcsaságait, megbocsátható gyarlóságait a szerző gyakran szarkazmussal, de szolidaritással ábrázolja.
Hamvas Szilárd pszichiáter és pszichoterapeuta, aki a hagyományos kínai orvoslás tudományában is elmélyedt, nem csupán szakember, hanem egy sokoldalú ember: fiú, férj, apa, és legfőképpen egy kíváncsi lélek, aki folyamatosan kutatja az élet mélységeit. Novelláiban mély filozófiai kérdéseket boncolgat, mint a születés és halál határvonalán való egyensúlyozás, az idő folyásának rejtélye, a hit és a kételkedés harca, valamint az élet különböző szerepeinek felfedezése és az ezektől való megszabadulás lehetősége. Olyan világot teremt, ahol a fantázia és a valóság határvonalai elmosódnak, és ahol a mindennapi igazságtalanságok, bár gyakran fájdalmasak, mégis a szépség forrásaivá válhatnak, mosolyra késztetve minket a nehézségek közepette.
Egy angol bányatulajdonos Indiába utazik, és a repülőgépen szóba elegyedik a mellette ülő, rendkívül szomorúnak tűnő fiatal indiai lánnyal, akiről kiderül, hogy a szülei temetésére utazik szülőhazájába. A férfi valami megmagyarázhatatlan indíttatásból vele marad Indiában - és mint később kiderül, ezzel megmenti az életét. Vajon miért tűnik úgy a bányatulajdonosnak, hogy a lány nem egészen az, akinek hiszi magát? Miért üldözi őket fél Indián át két férfi egy fehér lakókocsiban? A kalandos és fordulatos regény helyszíne India varázslatos földje, ahol a csoda még a néphit része, és a mesék időnként valóra válnak.
A huszonkét éves francia fiatalember azonnal igent mond, amikor korábban elutasított ösztöndíjkérelmét egy váratlanul felszabaduló hely miatt mégis elfogadják, és egy számára ismeretlen városba, Pécsre megy tanítani. Több, mint két évtized után megírta a történetét magyarul (!) majdani unokáinak - és nekünk, magyar honfitársainak.
Miközben átéljük, milyen furcsák, érthetetlenek, zűrzavarosak és néha már-már elviselhetetlenek vagyunk, mégis tele vagyunk rafináltsággal és szellemességgel, sőt, talán még szerethetőek is. Nevetünk, meglepődünk, elgondolkodunk, és egy kellemes, ismerős érzés áraszt el bennünket: ennek a francia-magyar embertársunknak ahhoz, hogy groteszk módon lásson minket és önmagát közöttünk, még csak a frakkját sem kell felvennie.
Ez a könyv a gyógyulás útjáról mesél. Egy angyalbaba elvesztésének történetét tárja elénk, és az azt követő négy hónap pokoli vívódását, ahol hatvanszor tapasztalod meg a halál és újjászületés ciklusát. Olyan, mint egy érzelmekkel teli hullámvasút, amely magában hordozza a legmélyebb fájdalmakat és a legfényesebb reményeket. Az őszinte pillanatok váltakozása, a gondolatok tengerében való elveszés, a szétesés és a végső felépülés mind együttesen formálják ezt a megindító utazást.
Sajnos nem rendelkezem olyan bevált módszerekkel, amelyek lépésről lépésre megkönnyítenék a gyász feldolgozását. Ugyanakkor szeretném megosztani veletek a naplóbejegyzéseimet, amelyek rávilágítanak arra, mennyire ingadozó és kiszámíthatatlan lehet az ember érzelmi állapota egy gyermek elvesztése után. Remélem, hogy ezzel a könyvvel valamilyen módon segíthetek azoknak, akik hasonló fájdalmas tapasztalatokon mentek keresztül. Javaslom, hogy barátainknak és családtagjainknak is ajánljuk, hogy könnyebben megérthessék a gyászoló hozzátartozónk érzéseit és reakcióit. Ez a könyv az én kisfiam angyallá válásával kezdődött. Az ő szelleme végig mellettem volt, és a halála után is fogta a kezem, hogy támogasson engem, és a többi gyászoló szülőt. Ez a mű az ő öröksége. Marcell hagyatékát szeretném átadni nektek.
Az álnéven író szerző egy megrázó történetet tár elénk, amelyben a szenvedélybetegség romba dönti egy család mindennapjait. Amikor Márk idősebb gyermeke súlyos betegségben szenved, a családfő egyre inkább képtelen megőrizni az irányítást saját élete felett. Az alkoholhoz folyamodik, hogy elmeneküljön a valóság elől, de ezzel csak mélyebb sebeket ejt önmagán és környezetén. Gondatlan döntéseivel nemcsak saját magát, hanem feleségét és a gyakran zavaró szomszédot is veszélybe sodorja. Szenvedélybetegsége és titkolt tettei mint egy féreg, úgy rágják át magukat a család szövetén, fokozatosan szétszakítva azt.
Márk eltűnik, felesége és a gyerekek új életet kezdenek. De teljes lehet az életük édesapa nélkül? Amikor lánya, Veronika kapcsolatba lép Márkkal, egy felkavaróan rövid és ijesztő beszélgetés után komoly dilemmával kell szembenéznie. Vajon a férfi segítségre szorul? Tényleg bajba került, vagy csak újabb alkoholmámoros pillanatában sikerült beszélnie vele? Veronika útnak indul, hogy Márk nyomára bukkanjon, de nem sejtheti, mit tartogat számára Bajorország. Hamarosan azonban ráébred, hogy megérzései nem hagyták cserben: édesapja bajban van, és rajta kívül senkire sem számíthat.
A könyv mottója talán így hangozhatna: "Mit tettél, ember, mióta elhagytad a fát, avagy összegyúrtad magad a sárból? Dicsőség a múltadban, vagy talán valami egészen más? Fedezzük fel együtt ezt az időszakot!" A szerző e gondolat mentén rendkívül izgalmas és színes képet fest az emberiség történetének hajnalától napjainkig, miközben a világvallások és a diktatúrák mint társadalmi jelenségek kerülnek górcső alá. A kötet második része egyfajta önéletrajzi írás, amely helyenként kesernyés iróniával, máskor pedig gazdag érzelmekkel van megfűszerezve, így bontakozik ki előttünk a Föld legkülönlegesebb és legösszetettebb teremtménye: az ember.
"Azt álmodtam, hogy anyám nem szeret" – ezzel a fájdalmas nyitánnyal kezdődik a Tizenegykor nálad, és a szeretet hiányának súlya végigkíséri a művet, mint egy elfojtott kiáltás. Kiss Ildikó Judit könyvében a gyermekkor töredékei egy kaleidoszkóp színes fénytörésében bontakoznak ki: küzdő anyák, hűtlen férjek, magányra ítélt gyermekek, háború által elszakított nagyszülők, bántalmazás emlékei, csukódó ajtók mögött zajló válások és a monotóniába süllyedt, üres házasságok képei. Mindeközben azonban felsejlik a szeretetteljes nagyszülők védelme, és a gólyakoszorúkkal, valamint sütemények illatával teli vidék élénk emlékképei is.
Kiss Ildikó Judit első könyve erős hangon megszólaló szépirodalmi bemutatkozás. Történetei őszintén szembesítenek minket azzal, hogy semmi más nem fontos, csak az emlékezés és a megbocsátás. A születéstől a halálig, egészen a viszontlátásig.