A Los Angelesbe érkező teherhajók nem konténerek, hanem vámok súlya alatt rekedtek.

Fotó: Getty Images - Felére csökkent szállítmányokkal érkeztek a hajók Los Angelesbe a vámokkal terhelt kínai árukkal, május 6-án.
A Kínából érkező import drámai mértékben csökkent, miután Trump bevezette a 145 százalékos vámot – számolt be róla a CNN. Gene Seroka, a Los Angeles-i kikötő ügyvezető igazgatója kifejtette, hogy ezen a héten körülbelül 35 százalékkal kevesebb áru érkezett, mint a tavalyi év hasonló időszakában. Az aktuálisan érkező teherhajók az elsők, amelyekre már érvényesek a múlt hónapban bevezetett vámok Kínával és más országokkal szemben.
Seroka nyilatkozata alapján a kikötőbe érkező hajók esetében a kínai import jelentős, több mint 50%-os csökkenést mutat. Ennek oka, hogy sok importőr visszalépett korábbi megrendeléseitől, mivel az amerikai vállalatok nem hajlandók vállalni a magas vámok terheit, amelyek akár a termékek árát is megduplázhatják.
Los Angeles kikötőjében május hónapra 80 hajó érkezését tervezték, azonban ezek közül 20 százalékát törölték. Ráadásul júniusra már 13 járat lemondásáról is érkezett hír.
Ryan Petersen, a Flexport logisztikai és szállítmányozási brókercég vezérigazgatója úgy véli, hogy bizonyos kiskereskedők a kínai raktárakban történő tárolást részesítik előnyben az Egyesült Államokba való importálás helyett. Mivel a magas költségek miatt az importőrök és a kiskereskedők nem hajlandók kifizetni a szállítási díjakat, a szállítmányok mennyisége akár 60 százalékkal is csökkenhet – figyelmeztetett Petersen. Megjegyezte, hogy csak idő kérdése, mikor adják el a kereskedők a meglévő készleteiket, és ez a folyamat hiányt és áremelkedést okozhat a piacon.
A National Retail Federation (NRF) legfrissebb becslései alapján az Egyesült Államokba irányuló import volumene várhatóan jelentős, legalább 20 százalékos csökkenéssel szembesül 2025 második felében az előző évhez viszonyítva. Különösen drámai a helyzet Kínából érkező import esetében, ahol a JP Morgan elemzői 75-80 százalékos visszaesést prognosztizálnak.
Eközben az amerikaiak továbbra is vásárolnak olyan árukat, amelyeket korábban az Egyesült Államokban raktároztak. De ezek a készletek kezdenek kifogyni.
A felhalmozás a vártnál jobban növelte az amerikai kereskedelmi hiányt márciusban, rekordnak számító 140,5 milliárd dollárra emelte, mivel a vállalkozások alapanyagokat, eszközöket és fogyasztási cikkeket halmoztak fel még Trump vámtarifáinak bevezetése előtt.
Az áprilisi új vámok bevezetése ellenére a közgazdászok úgy vélik, hogy az import volumene legalább néhány hétig továbbra is emelkedni fog. Ennek oka, hogy a kikötőkbe most érkeznek meg azok a szállítmányok, amelyek már a Trump-adminisztráció "Felszabadulási Nap" vámtarifái bejelentése előtt úton voltak.
Az áruk vámmentes belépése az ország területére akkor lehetséges, ha azokat a vámkivetés időpontja előtt helyezték el az induló kikötőben, vagy egy az Egyesült Államokba tartó hajóra. Ezen áruknak május 27. előtt kell megérkezniük - tájékoztattak a Wells Fargo közgazdászai. "Az áprilisi adatokban egy utolsó, lendületes próbálkozást figyelhetünk meg. Ezen kívül azonban arra számítunk, hogy a kereskedelmi tevékenység jelentős lelassulására lehet számítani."