Az Európai Unió zöld utat adott: a Forma-1 tulajdonosa mostantól ténylegesen birtokba veheti a MotoGP-t.

A Liberty Media előtt végre eltűnt a legnagyobb akadály: az Európai Unió zöld lámpát adott a MotoGP felvásárlására, ami azt jelenti, hogy a négykerekű autósport után most a kétkerekű versenyzés csúcsát is az amerikaiak irányítása alá vonják.
A Forma-1 kereskedelmi jogait 2017-ben felvásárló Liberty Media a múlt évben jelentette be, hogy többségi tulajdont kíván vásárolni a MotoGP-sorozatban is. A kétségek már a bejelentés előtt megfogalmazódtak: nem összeférhetetlenség-e, hogy az amerikai médiavállalkozás a formaautózás után a motorozás csúcskategóriájára is ráteszi a kezét, és ezzel amolyan monopol helyzetbe kerül a tévés közvetítési jogok eladása terén?
Az Európai Unió éppen emiatt hivatalos vizsgálatot kezdeményezett a Liberty ellen, de úgy tűnik, hogy az amerikai fél számára már nincs miért aggódni. A MotoGP hétfőn bejelentette, hogy az Európai Bizottság "minden feltétel nélkül jóváhagyta" a tranzakciót.
"Ez az ügylet legkésőbb 2025. július 3-ára zárul, ezzel pedig új lehetőségeket teremt a sport világában."
- jelentette be a MotoGP.
A Liberty Media a kereskedelmi jogok 84%-át szerzi meg a 1998 óta működő Dornától, amely eddig a jogok birtokosa volt. A tranzakciót követően a cég 16%-os részesedéssel bír majd, miközben Carmelo Ezpelata ügyvezető igazgató továbbra is az elnökség tagjaként folytatja munkáját.
"Az Európai Bizottság mai jóváhagyása megteremti az utolsó feltételt ahhoz, hogy Liberty felvásárolja MotoGP-t. Örülünk, hogy együttműködésre léphetünk Carmelóval és az ő kiváló vezetőcsapatával" - közölte Derek Chang, a Liberty Media elnök-vezérigazgatója.
"A MotoGP egy rendkívül vonzó sport, hihetetlen versenyekkel, szenvedélyes szurkolóbázissal és erős pénzügyi helyzettel. Hisszük, hogy a sportban és a márkában nagy fejlődési potenciál rejlik, és szeretnénk kihasználni ezt az alap szurkolóbázissal való kapcsolat elmélyítésével és a nemzetközi közönség kiszélesítésével."
Hogy mi várható a Liberty irányítása alatt, arról az F1 elmúlt 8 éve fest képet. A Forma-1 átvétele után a médiacég igazi szórakoztatóipari termékké gyúrta a sorozatot, átformálták az F1-es márka arculatát, erősítették a közösségi médiás jelenlétet, megtalálták az amerikai (és ázsiai) közönség felé vezető utat, és populáris kultúra felé terelték a sportágat, megszólítva az autóversenyzés iránt kevésbé érdeklődő rétegeket is, például a Netflix Drive To Survive című sorozata és a héten debütáló új F1-es mozifilm révén, vagy akár a sport szabályainak alakításával (ld. sprintfutamok).
Carmelo Ezpelata lelkesen várja a Libertyvel való együttműködés kezdetét. "Örömmel értesültünk arról, hogy az Európai Bizottság zöld lámpát adott a tranzakciónak. Ez egy mérföldkő, amely megerősíti, hogy a MotoGP előtt egy fényes jövő áll" - nyilatkozta Ezpelata. "A MotoGP a világ egyik legizgalmasabb sportága, és célunk, hogy felgyorsítsuk a sport fejlődését, valamint még szélesebb rajongói bázist építsünk ki globálisan. A Liberty a legideálisabb partner számunkra, hogy közösen építhessük a MotoGP közösségét. Elkötelezettek vagyunk amellett, hogy értéket teremtsünk a szurkolóink, kereskedelmi partnereink és minden résztvevő számára."