Fedezd fel a Claas Axion 810 Cmatic traktort, amely felülmúlja az előző generációt! Az Agrotrend bemutatja ezt a kivételes gépet, amely új szintre emeli a mezőgazdasági teljesítményt és hatékonyságot. Az innovatív technológiák és a kifinomult dizájn kombi

Ha volt is néhány probléma a Claas Axion első generációjával, a következő generációs traktorok már problémamentesebben működnek, amint azt a tartós tesztünk is bizonyítja. (A tartós teszt a Profi Mezőgazdasági Gépmagazin 2020/4 számában jelent meg.)

Az Axion 800 második generációját a Claas 2013-ban leplezte le, és az új modell számos innovációval büszkélkedhet. Az FPT motorral és a ZF TMG fokozatmentes sebességváltóval felszerelt gép jelentős előrelépést képvisel az előző verzióhoz képest. Az új vezetőfülke kényelmesebb és ergonomikusabb kialakítást kapott, míg a kartámaszba integrált vezérlőpult és a Cmotion menetirányító kar használata még intuitívabbá teszi a traktort. Ezzel szemben a korábbi modell a Deere Power Systems (DPS) motorjára támaszkodott, és a "Smatic" sebességváltóval működött, amely már nem tudta megugrani az új generációs változat teljesítményét és kényelmét.

Eljött az ideje, hogy tartós tesztet végezzünk. Ehhez a 151 kW/205 LE névleges és 158 kW/215 LE maximális teljesítményű Axion 810 traktort vizsgáltuk meg alaposabban. A tesztjelöltünk ráadásul fokozatmentes sebességváltóval volt felszerelve.

Az Axion 2017 nyara óta aktívan részt vesz egy állattartó telepen, amely szántóföldi gazdálkodással is foglalkozik. Főként szántóföldi munkálatok elvégzésére specializálódott, és ehhez egy 4 méter széles Köckerling Trio szántóföldi kultivátort, valamint egy 3 méter széles Agrisem CombiPlow mélylazítót, Kuhn talajmarót és Kverneland Accord DA S vetőgépből álló vetőkombinációt használ. Ezen felül az Axion rendelkezik egy 24 méteres hígtrágyaszállító tartálykocsival, valamint egy 18,5 méteres Wienhoff hígtrágya kijuttató tartálykocsival is. Feladatainak része a gabonaszállítás is, amelyet egy 18 tonnás kéttengelyes forgózsámolyos pótkocsival végez.

A gazdaságban dicsérik az Axion teljesítményét. Végül is a motor nem rendelkezik Boost teljesítménynövelővel, de a 215 LE mindig teljes mértékben rendelkezésre áll, pl. a szántóföldi kultivátorral végzett talajműveléskor is. A tesztelt traktor az üzemanyag-fogyasztást tekintve is jelentősen jobb lett, mint az első Axion sorozatba tartozó elődje.

A 455 literes üzemanyagtartállyal rendelkező gép lehetővé teszi, hogy hosszú munkanapokon is zavartalanul végezhetjük feladatainkat anélkül, hogy állandóan tankolnunk kellene. Azonban a gyakorlatban a 42 literes AdBlue tartály kapacitása nem elegendő ahhoz, hogy két üzemanyag tankolást is lebonyolítsunk. A motor a korszerű SCR technológiának köszönhetően, valamint a DPF dízel részecskeszűrő hiánya miatt is képes megfelelni a Stage IV károsanyag-kibocsátási normáknak.

A leglényegesebb szempont mégis a rendszer megbízhatósága. A kipufogógáz-tisztítás terén az első több mint 1500 üzemóra alatt egyetlen zavar sem jelentkezett – ami rendkívül figyelemre méltó!

Közel 1000 órás üzemeltetést követően a Claas egy úgynevezett különleges ellenőrzést hajtott végre. Óvintézkedésként a műhelyben kicserélték a turbófeltöltő hővédő pajzsát, mivel a rendkívüli hőtágulás következtében a mérettűrések miatt elképzelhető, hogy az alkatrészek érintkezésbe kerülnek. Továbbá, 1033 üzemóra elteltével a motor ékszíja is zajt produkált. A biztonság kedvéért mindkét alkatrészt kicserélték, és a traktor tulajdonosának mindössze 87 eurós munkadíjat kellett fizetnie.

Az Axion a jól ismert hat terhelés alatt kapcsolható fokozattal, és négy csoport fokozattal rendelkező "Hexashift" sebességváltóval is elérhető, a mi tesztjelölt traktorunk azonban fokozatmentes ZF Terramatic TMF 25 sebességváltóval rendelkezett. A járművezetők nagyon jól elboldogultak a sebességváltó használatával és a beállítási lehetőségekkel is.

A 700 üzemóra környékén egy váratlan hibaüzenet, amely a "rendszernyomás" hiányára figyelmeztetett, kisebb meglepetést okozott a sebességváltó működésében. A probléma gyökere egy mágnesszelep volt, amelyet a garancia keretein belül ingyenesen cseréltek ki, így a jármű hamarosan újra zavartalanul működhetett.

A részletekre vonatkozó kritikákra szorítkozva megállapítható, hogy miközben a szakértők nagyra értékelik a sebességváltó parkoló biztonsági zárjának irányváltó kapcsolókarral történő aktiválását, ugyanakkor észrevételezik a pótkocsi fék egyidejű működtetésének hiányát, amelyet a Claas 2018-ban vezetett be. Fontos megemlíteni azt a kritikát is, miszerint a „P” (parkoló) pozíció elhelyezése a „haladási irány előre” pozíció fölött nem a legideálisabb megoldás.

A függesztőszerkezet és a hidraulika viszont sok dicséretet kapott a gyakorlati szak­emberektől: egyrészt itt egyértelműek a megjelölt hidraulikacsatlakozások, tehermentesítő karokkal. Másrészt a szelepek időarányos és mennyiségi vezérlésének áttekinthető a programozása és működtetése a kartámaszon lévő billenőkapcsolókkal. És ne felejtsük el az "Electropilot" elektromos joystickot, valamint a "Cmotion" kar (funkció)gombjait sem.

A "Cmotion" kulcsszóval összekapcsolva, a 996 üzemóra leteltével végzett alapos ellenőrzés során a menetirányító kar kábelkötegét is átalakították. Az átvizsgálás során kiderült, hogy néhány alkatrész nem felelt meg az ipari szabványoknak, így a Claas szakemberei döntöttek a módosításról. Ezzel a lépéssel a cég biztosítja, hogy a hosszú üzemidő után is minimalizálják a hibák előfordulásának kockázatát, és a "Cmotion" rendszer továbbra is megbízhatóan működjön.

Az Axion 810 traktor esetében az axiáldugattyús hidraulika szivattyú teljesítménye (150 l/perc) és a front- valamint hátsó függesztőszerkezet emelőereje mind-mind a zöld tartományban helyezkedik el, ami kiváló teljesítményt jelez. Még a mélylazítóval ellátott nagy vetőkombináció üzemeltetése is zökkenőmentesen működik. A hátsó függesztőszerkezet leengedő fojtószelepe, emelési magassága és egyéb beállításai a Cebis monitor helyett a B-oszlopon található forgatható szabályzógomb segítségével állíthatók be. Ez a megoldás rendkívül intuitív és könnyen hozzáférhető, ám hátránya, hogy nem lehet elmenteni és később visszahívni a beállításokat.

A Cebis monitor egy figyelemre méltó eszköz, amely a "Cmotion" vezérlőkarral ellátott kartámasz elején található, és 21 cm átlójú kijelzőt kínál. Az érintőképernyő technológiája akkor még nem volt elérhető, így a felhasználók egy forgó nyomógomb segítségével irányíthatják a funkciókat. A gondosan megtervezett menüszerkezetnek köszönhetően a hidraulikus szelepek időarányos és mennyiségi vezérlése rendkívül egyszerűen, problémamentesen végezhető el.

A "CSM" fordulást segítő automatikát vi­­szont alig használják a tesztgépen, ez vonatkozik az ISOBUS vezérlésre is, így nem élvezik azok előnyeit. A gépen nincs GPS-kormányzás (amihez az Axion traktoron egy második kijelzőre is szükség lenne).

A vezetőfülke értékelését lényegesen lerövidíthetjük. Az egységes szélvédővel és a külsőleg alacsonyan elhelyezett ajtófogantyúval rendelkező négyoszlopos vezetőfülke teljes mértékben megegyezik az Axion 900 traktor fülkéjével. Itt is megtalálható a 25%-kal megnövelt rugóút, amely a vezetőüléssel és a rugózott első tengellyel kombinálva kiemelkedő vezetési kényelmet nyújt. Ugyanakkor, körülbelül 1200 üzemóra elteltével zörgő zajok jelentkeztek, ami miatt a vezetőfülke tartóinak csavarjait méltányossági alapon meg kellett húzni. A járművezetők dicsérik a légkondicionáló és a hűtőrekesz teljesítményét, de egy nagyobb italtartó hiányát érzik, amely opcionálisan elérhető lenne.

A már említett jelentős üzemanyagtartály mellett különösen figyelemre méltó a szerszámos láda számára tervezett zárható rekesz is. Ez a megoldás igazán praktikus, még akkor is, ha a zsírzópisztoly tárolására a fellépő jobb oldalán egy második rekeszt kellett kiépíteni. Ugyanakkor kritikát kaptak az ülés mögött elhelyezett, mélyen elrejtett biztosítékdoboztól is. Körülbelül 100 órányi üzemeltetés után a vezetőfülke elektromos rendszerével kapcsolatosan először került bejegyzés a javítási naplóba: A pótkocsi csatlakozó aljzatában fellelhető meglazult kábelrögzítés nem csupán hibás biztosítékok kialakulásához vezetett, hanem a pótkocsi féklámpa működésének megszűnését is eredményezte.

A karbantartási költségek a tervezett intervallumoknak köszönhetően kedvező szinten maradnak. A motorolaj cseréje 600 óránként, míg a sebességváltó és hidraulika olaj cseréje 1200 óránként esedékes, ami jelentősen hozzájárul a költségek optimalizálásához. A szűrőkre és olajokra jutó üzemóránkénti karbantartási költség mindössze 1,36 euró, a munkadíjat nem számítva.

Mindent összevetve a Claas Axion 810 Cmatic traktornak a közel 1500 órás tartós teszt alatt jó bizonyítványt állíthatunk ki. Nem voltak teljes kiesést okozó hibák vagy drága javítások. A 200-300 lóerős kategóriában a Claas tehát egy olyan traktort kínál a programjában, amely a második generációjával nemcsak a megbízhatóság, hanem a teljesítmény és az üzemanyag fogyasztás terén is meggyőző eredményeket nyújt: "Jól működik!"

Related posts