Trump második elnöksége elindul, és ez számos kérdést vet fel az autóipar jövőjével kapcsolatban. Milyen irányvonalat képvisel majd a kormány, és hogyan hat ez a gyártókra, a technológiai fejlődésre, valamint a fenntarthatósági törekvésekre? Az amerikai a

Ahogy azt már sokan tudják, Joe Biden elnöksége után ismét Donald Trump lehet az Egyesült Államok vezetője. A Republikánus Párt jelöltje jelentős eltéréseket mutat elődjéhez képest számos területen, azonban mindkettőjükre jellemző a protekcionista gazdasági megközelítés. Trump várhatóan még radikálisabban képviseli ezt a felfogást, prioritásként kezelve az Egyesült Államok gazdasági érdekeit, akár más fontos kérdések rovására is.

Ami az autóipart illeti, ott sem várható más, mint a hazai gyártók, munkahelyek előnyben részesítése, megvédése. Elsősorban Kína ellen várhatók intézkedések a Trump-adminisztráció részéről, de az európai autógyártók és beszállítók számára is szembesülni fognak számos, számukra negatív változással.

Bár Donald Trump elmondása alapján már az első napján alá fog írni rendeleteket, ezek várhatóan a bevándorlással foglalkoznak, az autóipart legfeljebb közvetve érinti.

Az Egyesült Államokban külföldinek minősülő autógyártók számára Mexikóban történő termelés egy kiváló lehetőséget jelentett az észak-amerikai piacra szánt járművek előállítására. A bérköltségek jelentősen alacsonyabbak voltak, és a szállítási költségek is minimálisnak számítottak a két ország között, szemben a kontinensek közötti tengeri szállítmányokkal. A jövőben azonban Trump várhatóan bezárja ezt a kaput az európai, valamint a kínai és dél-koreai gyártók előtt.

Donald Trump korábban ígéretet tett arra, hogy 25 százalékos vámot vet ki a Mexikóból és Kanadából származó összes importra, hogy nyomást gyakoroljon a két országra - mellesleg az USA két legközelebbi kereskedelmi partnerére - az illegális bevándorlás visszaszorítására és a határokon átnyúló fentanilszállítások leállítása érdekében.

Ha Trump beváltja ígéreteit, az egy újabb csapás lehet az európai autógyártók, ezen belül is leginkább a német OEM-ek számára - ez pedig áttételesen Magyarországnak is kedvezőtlen lesz.

A fenyegetés nem csupán véletlenszerű, Trump célzottan Mexikó legérzékenyebb pontjait támadja - derül ki a Politico elemzéséből, amely amerikai kormányzati adatokra támaszkodik. Az országban gyártott autók körülbelül 90 százalékát exportálják, és ezek 75 százaléka az Egyesült Államokba irányul. Ezért, ha az újonnan bevezetett vámok miatt az autógyártók elhagynák Mexikót, az súlyosan érintené a gazdaságot.

Az autopro.hu értesülései szerint a BMW, a Daimler, a Ford, a GM, a Kia, a Mazda, a Nissan, a Stellantis és a Volkswagen Csoport mind rendelkezik gyártóüzemmel mindkét országban. Ezek a vállalatok viszonylag könnyedén - természetesen jelentős költségek árán - át tudják helyezni termelésük egy részét északra. Különösen érdekes Audi helyzete, amely idén Brüsszelből Mexikóba költözteti a Q8 modell gyártását. A négykarikás márkának nincs amerikai gyára, míg a Volkswagen Csoport rendelkezik ilyennel. Tavaly az Egyesült Államokban eladott Audik közel 29%-a Mexikóban készült, így a cég számára kedvezőtlen lenne a 25%-os vám bevezetése. Az S&P elemzői szerint a Stellantis lenne a legnagyobb vesztes, hiszen a Jeep és RAM modellek jelentős része is Mexikóból érkezik az amerikai piacra. Ugyanakkor a Stellantis rendelkezik a legtöbb amerikai gyárral, így van lehetősége a gyártási folyamatok átszervezésére.

A gyártók mellett a beszállítók is érintettek a döntésben. Egy korábbi elemzés alapján lehetőségük nyílhat arra, hogy Kínából áthelyezzék termelésük egy részét az amerikai kontinensre, akár Mexikó irányába is. Ezzel szemben Trump jelentős, sokkal magasabb vámokat helyezett kilátásba Kínával szemben.

Az elektromos autók jövője szempontjából valószínű, hogy Donald Trump eltávolítja a Biden által bevezetett támogatási programokat. Ennek ellenére várható, hogy más formában fogja ösztönözni az elektromos átállást. Ezt a lépést részben az amerikai autógyártók jelentős befektetései indokolják a technológia fejlesztésébe, másrészt pedig Trump és Elon Musk közötti szoros kapcsolat is arra utal, hogy a jövőbeni támogatásokban más megközelítések várhatóak.

A Muskkal való viszony kapcsán érdemes rátérni arra, hogy a frissen megválasztott elnök az önvezető autók széles körű bevezetését támogató szövetségi szabályozási keret kialakítását tervezi.

Összességében tehát Kína számára a legfenyegetőbb Trump most kezdődő elnöki ciklusa, de az európai, koreai és japán autóipar sem örülhet, Mexikó pedig kifejezetten nehéz évek elé néz.

Related posts