Ha így ülsz az autóban, nemcsak saját magadat, hanem mások biztonságát is kockáztatod.
Egy Fejér vármegyei rendőrségi kisfilm, valamint az amerikai IIHS tesztje világosan demonstrálja, hogy egy baleset esetén a hátsó ülésen utazó személyek teste komoly sérüléseket okozhat az elöl ülőknek, még abban az esetben is, ha ők biztonsági övvel vannak rögzítve.
Az IIHS által végzett teszt során egy 56 km/órás frontális ütközést modelleztek, amely sokkoló eredményeket produkált. A hátsó utasok, akik nincsenek bekötve, brutális erővel csapódhatnak előre, ami akár a sofőr életét is veszélyeztetheti. A biztonsági öv és a légzsák sem nyújtanak elegendő védelmet ebben a drámai helyzetben. A rendőrség által készített kisfilm célja, hogy hangsúlyozza: a közlekedési szabályok betartása nem csupán saját magunk, hanem mások életét is megóvhatja.
A biztonsági öv eredetileg repülőgépekben jelent meg, majd a Volvo mérnöke, Nils Bohlin 1959-ben kifejlesztette az Y-alakú, hárompontos biztonsági övet, amely azóta is az autók alapvető biztonsági eleme. A Volvo ingyenessé tette a találmányt, hogy minél több gyártó alkalmazhassa. Magyarországon 1976 óta kötelező a használata, de a hátsó üléseken utazók számára csak 2001-ben vált kötelezővé.
A statisztikák azt mutatják, hogy a biztonsági öv viselése drámai módon csökkenti a halálos közúti balesetek kockázatát. Ez a kis, de rendkívül hatékony eszköz segít eloszlatni az ütközések során keletkező energiát a testünk nagyobb felületén, ezáltal mérsékelve a sérülések súlyosságát. Fontos megjegyezni, hogy a hátsó üléseken utazók szabálytalan viselkedése nem csupán saját életüket sodorja veszélybe, hanem a frontális üléseken ülők biztonságát is komolyan veszélyezteti.