A kutatók figyelmeztetnek bennünket: egyre sürgetőbbé válik az emberiség egyik legnagyobb kihívása, amely komoly veszélyt jelent számunkra.

A kanadai Brit Columbiai Egyetem kutatóinak új tanulmánya az egyre megszaporodó űrkilövésekből származó űrszemét légiközlekedésre gyakorolt veszélyeire mutat rá. A kutatás szerint egyre növekszik az esélye annak, hogy a lezuhanó űrszemétdarabok előbb becsapódnak egy személyszállító repülőgépbe, ami katasztrofális következményekkel járhat - írta meg a ScienceAlert.
A Scientific Reports tudományos folyóiratban közzétett tanulmány keretében kanadai kutatók a globális repülési adatokat elemezve új modellt dolgoztak ki, amely a repülőgépek eloszlását ábrázolja az égbolton. Ezen elemzést összevetették a légkörbe időnként visszazuhanó űreszközökről szóló feljegyzésekkel, így mélyebb betekintést nyerve a légiközlekedés és az űrtevékenység kölcsönhatásába.
A szakértők arra a következtetésre jutottak, hogy ahogy az emberiség folyamatosan növeli a Föld körüli pályára indított műholdak és rakéták számát, valamint a globális légi forgalom is egyre intenzívebbé válik,
egyre nagyobb az esélye annak, hogy egy utasszállító repülőgép ütközik egy irányíthatatlanul a légkörbe zuhanó űreszközzel.
A legfrissebb kutatások alapján a legnagyobb forgalmú légtérszakaszokban, különösen a jelentős repülőterek közvetlen vonzáskörzetében, évente 0,8 százalék az esély arra, hogy egy űreszköz ellenőrizetlenül visszatér a földre. Ezen repterek körüli területeken kívül a nagyobb forgalmú légtérszegmensekben ez az arány már 26 százalékra emelkedik. Ilyen forgalmas légtérnek számít például az Egyesült Államok északkeleti része, Észak-Európa, valamint a jelentős ázsiai és csendes-óceáni városok.
Szerencsére a repülőgépek és az űrszemét ütközésének esélye a korábban említett számokhoz képest lényegesen alacsonyabb. A The Aerospace Corporation elemzése alapján 2021-ben körülbelül 1 a 100 000-hez volt a valószínűsége annak, hogy egy repülőgép összeütközik egy visszahulló űrbeli objektummal. Ugyanakkor a szakértők figyelmeztetnek arra, hogy az évente növekvő űrkilövések miatt ez a kockázat a jövőben növekedhet.
A kutatás alkotói által megfogalmazottak szerint...
a problémára megoldást jelenthet a visszatérő rakétamodulok fejlesztése, amely jelenleg a rakétatudomány egyik legfontosabb fejlesztési iránya.
A Teslát és az X közösségi platformot is tulajdonló Elon Musk űrvállalata, a SpaceX élen jár ebben a technológiában. A cég, űrkilövésekben jelenleg globálisan a leggyakrabban használt, Falcon 9-es rakétája éppen a visszatérő első fokozata miatt képes jóval költséghatékonyabb lenni a versenytársak megoldásainál.
A visszatérő rakétamodulok bizony komoly kihívások elé állíthatják a légi közlekedést. Nemrégiben mi is hírt adtunk arról, hogy az ausztrál Quantas légitársaság egyre többször kényszerül a járatai indulásának elhalasztására. Ennek hátterében a csendes-óceáni térség áll, amely a SpaceX rakétáinak irányított visszatéréseinek egyik legfontosabb helyszíne.
A légi közlekedés mellett az űrkutatás jövőjére is komoly veszélyt jelenthet az egyre növekvő űrszemét mennyisége. Egy korábbi írásunkban már felhívtuk a figyelmet arra, hogy a Föld körüli pályák egyre inkább zsúfolttá válnak. Ez a jelenség nemcsak az új műholdak üzembe helyezését nehezíti meg, hanem a földi űrmegfigyelések hatékonyságát is jelentősen befolyásolhatja a közeljövőben.