F1 Kibeszélő: Tsunoda nem hozott átütő teljesítményt, vajon a McLaren tényleg megijedt?

Bár pénteken a McLaren még a legfőbb esélyesnek tűnt, a Japán Nagydíj szombati időmérőjén váratlan fordulatként a világbajnoki címvédő Max Verstappen szerezte meg az első rajtkockát. Ekkor úgy nézett ki, hogy egy izgalmas verseny vár ránk, azonban a vasárnapi események inkább unalmas vonatozásra hasonlítottak. Ennek ellenére a Forma-1 világában bőven akad érdekes téma, amiről érdemes beszélgetni!
A Japán Nagydíj után a McLaren csapata komoly kritikák kereszttüzébe került. Az ellenvetések szerint a címvédő konstrukciós csapat egy lehetséges futamgyőzelmet vesztegetett el, mivel indokolatlanul óvatos taktikát alkalmazott. Ahelyett, hogy küzdöttek volna a legmagasabb dobogós helyezésért, úgy tűnt, hogy inkább beletörődtek a második és harmadik helyezésekbe.
Első ránézésre valóban úgy tűnik, hogy a brit csapat a futam során több vitatott döntést is hozott. Szokatlan módon az élen haladó Lando Norris helyett Oscar Piastrit hívták először a boxba. Ezt követően Norrisszal egyszerűen lemásolták Verstappen taktikáját, és a verseny végén, hiába tűnt úgy, hogy Piastri gyorsabb a csapattársánál, a csapat nem cserélte meg a versenyzők pozícióját. Így az ausztrál nem kapott lehetőséget, hogy megpróbálja megelőzni Verstappent.
Bár a fent említett megközelítés valóban egy túlságosan óvatos stratégiát sugall, a legtöbb szakértő egyetértene abban, hogy a McLaren kockázatosabb taktikával sem feltétlenül növelte volna meg a győzelem esélyeit. Piastrit a frissebb gumikon versenyző George Russell tempójához igazodva hozták ki előbb Norrisnál, és a verseny végén azért nem cseréltek a versenyzők között, mert Piastri csupán a DRS rendszernek köszönhetően tűnt gyorsabbnak csapattársánál.
Ennek ellenére megállapíthatjuk, hogy a Japán Nagydíj is azon versenyek közé tartozik, ahol a McLaren előzetesen a győzelem esélyesének tűnt, de végül mások diadalmaskodtak. A brit csapat első ránézésre szokatlan taktikáját persze lehet érvelni, de végső soron úgy tűnik, hogy inkább a hátrafelé való figyelésre összpontosítottak ahelyett, hogy a győzelemre hajtottak volna. Az igazság az, hogy aki nem mer lépni, az a győzelemre is csak álmodozhat.
A Liam Lawson lefokozását követően a Red Bullhoz előléptetett Yuki Tsunoda teljesítménye vált a Japán Nagydíj legérdekesebb kérdésévé. A japán versenyző négy év várakozás után végre megkapta az esélyt, hogy a nagycsapat színeiben szerepeljen, ráadásul éppen a hazai pályáján. A Lawson visszalépésével kapcsolatos események fényében Tsunoda vállán óriási nyomás nehezedett. Sajnos, bár mindent megpróbált, az első versenyén nem tudta megugrani a híresen nehezen kezelhető Red Bull kihívását.
A hétvégét megelőzően a japán versenyző még a dobogós helyezésekért reménykedett, ám végül a pontszerzés elmaradt. Az időmérő edzés során csupán a 14. pozícióban végzett, míg vasárnap a versenyt a 12. helyen zárta. Érthető módon Tsunoda csalódottan nyilatkozott a látottakról. "A teljesítményemmel alapvetően elégedett voltam, de az eredmények tükrében ez egy nehéz futam volt, főleg a hazai közönség előtt. Tényleg többre számítottam: [...] legalább egy pontot szerettem volna szerezni, így vegyes érzésekkel távozom."
A japán pilóta, Tsunoda elmondása szerint az első Red Bull-os hétvégéje elsősorban a tapasztalatszerzésről szólt, de rengeteget tanult az autóról is a verseny során. "Ez volt az a hétvége, ahol a legtöbb kört, összesen 53-54-et teljesítettem ebben az autóban. Minden egyes kör új dolgokat tanított nekem, és végül sikerült erős időket futnom. Most már egyértelműen magabiztosabbnak érzem magam a volán mögött. A verseny végére pedig úgy éreztem, hogy valóban én irányítok." - osztotta meg gondolatait Tsunoda.
Bár Verstappen pole-pozíciója és győzelme kiemelkedő, a japán versenyző, aki a 14. rajthelyről indult és a 12. helyen végzett, nem tűnik túl fényesnek. Ennek ellenére, még ezek az eredmények is kedvezőbbek, mint amit Liam Lawson elért a két Red Bull-os versenye során. Tsunodától természetesen nagyobb teljesítményt várnak a jövőben, de a hírhedt kritikus, Helmut Marko is elismerte, hogy az eredményei elfogadhatóak. "Jó volt. A Q2-ben történt hiba tényleg szerencsétlen, de összességében rendben volt." - fogalmazott az osztrák szakember.
Hat újonccal a mezőnyben indult a 2025-ös F1-es szezon, az év harmadik versenyére pedig egyre inkább kialakul, melyiküktől várhatunk jobb, és melyiküktől rosszabb eredményeket. Andrea Kimi Antonelli a Japán Nagydíjon is pontot szerzett, Oliver Bearman a Kínai Nagydíj után ismét kifejezetten erős hétvégét produkált, de remek produkcióval Isack Hadjar is megszerezte végre első pontjait a bajnokságban. Velük ellentétben Liam Lawson, Gabriel Bortoleto és Jack Doohan továbbra is pont nélkül kullog a mezőny végén - igaz, utóbbi két fiatal kifejezetten gyenge autóban ül.
Teljesítmény szempontjából talán Lance Stroll gyenge teljesítménye okozta a legnagyobb meglepetést. A kanadai versenyző az időmérőn jelentős hátrányba került, és a legutolsó helyen végzett, de sokan azt várták, hogy a vasárnapi versenyen sikerül majd javítania. Ezzel szemben az Aston Martin pilótáját a futam végén ismét az utolsó helyen intették le, ráadásul jelentős lemaradással a mezőny többi tagjához képest.
Egy ennyire gyenge szereplést általában valamilyen technikai problémával vagy sérüléssel indokolnak, de Stroll a futam után azt mondta, semmi ilyenről nincs szó. Egyszerűen ez volt a tempója a hétvége folyamán.