Ezen a mérésem sokak számára nehézséget jelenthet: az Európai Bizottság szigorúbb műszaki követelményeket kíván bevezetni.
A vizsgálat során a hibák azonosítása fokozódik, ami hozzájárul a levegőminőség javulásához és a környezetvédelmi intézkedések elősegítéséhez.
2023 óta Németországban egy új vizsgálati eljárás, az úgynevezett részecskeanyag-mérés (PN-mérés) van érvényben az Euro 6/VI dízelüzemű járművek vizsgálatához, ami a műszaki vizsga részét képezi.
A németországi vizsgálati hatóságok, a TÜV és a GTÜ értékelése alapján az új megközelítés eredményesnek bizonyult.
A részecskemérések kiemelkedő eredményeket hoztak. Most már képesek vagyunk pontosan meghatározni, hogy mi kerül ténylegesen a kipufogógázba - nyilatkozta Axel Sprenger, a GTÜ műszaki igazgatóhelyettese.
Az új rendszer bevezetése óta egyre több probléma kerül napvilágra: 2024 végére a Fordnak csupán Németországban 164 000 autót kellett visszahívnia a dízel részecskeszűrőkkel kapcsolatos gondok miatt. A vizsgálatok során az ebbe a kategóriába tartozó járművek három százaléka már az első próbálkozáskor elbukik, és ahogy az autók öregednek, úgy a vizsgán való sikerességük is drámaian csökken. Például a tíz évet meghaladó járművek közül már minden tizedik nem teljesíti a méréseket.
A PN-mérés jelentős mértékben hozzájárul a levegőminőség javításához, ezáltal kulcsszerepet játszik az egészség védelmében, a környezet megóvásában és az éghajlat stabilizálásában – nyilatkozta Robin Zalwert, a TÜV Szövetség fenntartható mobilitásért felelős munkatársa az Automobilwoche cikkében.
Az Európai Bizottság a megvalósított sikereket szem előtt tartva és a tapasztalatokból inspirálódva azt fontolgatja, hogy a vizsgálati körét bővíti, különös figyelmet fordítva az Euro 5b kategóriába tartozó járművekre. Ez a lépés a 2011 szeptemberét követően gyártott autókat érinti.
- A PN-mérés bevezetése jelentős előrelépést jelentene a levegőminőség további javítása érdekében - emelte ki Zalwert.
A javasolt terv azonban nem mentes a vitáktól, mivel a GTÜ képviselői is kifejezték fenntartásaikat: véleményük szerint a részecskemérés Euro 5 szabványnak megfelelő járművekre történő kiterjesztése nem tűnik túl célszerű lépésnek.
- Teljesen nonszensz, hogy régi autókat új mérési módszerekkel vizsgáljunk, és elvárásokat támasztunk velük szemben a modern technológiák szintjén. Az Euro 5-ös járművek elavult megoldásai nem képesek teljesíteni azt, amit a legújabb modellek tudnak - nyilatkozta Sprenger.
Amennyiben kiterjesztik a szabályozásokat, a járműtulajdonosok számára kötelezővé válhat, hogy a gyári felszereltségnél korszerűbb részecskeszűrőket szereljenek be az autóikba.
A TÜV Szövetséghez hasonlóan azonban a GTÜ is támogatja az EU Bizottságának azon tervét, hogy a részecskekibocsátás mérését kiterjesszék a benzinmotorokra is.
- Ezek a motorok is ugyanúgy hajlamosak lehetnek a meghibásodásra, mint a dízelmotorok. Sprenger szerint nincs logikus indok arra, hogy míg a dízelmotorok részecskekibocsátását folyamatosan ellenőrzik, addig a benzinmotorok esetében ez miért nem történik meg. Hozzátette azonban, hogy nem várható, hogy a rendszer gyorsan átalakul.