Egy náci harckocsi görgőiből készült taliga is hozzájárult ötven éve a Budapest ostromához.

A második világháborút követően a romeltakarítások, újjáépítések és egyéb helyreállítási munkálatok hosszan elnyúltak Budapesten, amely akkoriban a pusztulás szomorú tanúja volt. Ez a folyamat a Várhegyen is hasonlóképpen zajlott, ahol a főváros születésének centenáriuma, 1973, sem hozott megállást a munkálatokban. Az évek során a terület újjászületett, és új fejezet kezdődött Budapest történetében.

Ekkoriban zajlott a Szent György tér átalakítása, amelynek eredményeként a tér egy sokkal méltóbb és vonzóbb arculatot kapott. A felújítás különböző fázisaiból a Fortepanon számos fénykép található, így láthatjuk például a még teljesen üres, ablakok nélküli, lakhatatlan Sándor-palotát, a gaz által benőtt teret, valamint a Donáth Gyula szobrászműtermében készült Turul szobor restaurálására való elszállítását is.

Ezek közül most a legelső tűnt fel a Régi fotók Budapestről nevű Facebook-csoportban, ahol egy kommentelő, Pál Márton pillanatokon belül rámutatott: a kétkerekű taliga kerekeit a náci Panther harckocsik alkatrészei adták.

A teljes méretű képpel kapcsolatban Pálnak abszolút igaza van: a kerekek valójában a Harmadik Birodalom közepes harckocsijának, a Panzerkampfwagen V Panther (Pz.Kpfw. V) modellnek a részei. Ezek a lánctalpakkal körbevett futógörgők alapvető szerepet játszottak a harckocsi működésében.

A Párducot 1944 őszétől egyébként a magyar katonák is használták:

[...]1944. június 10-én [került sor] a magyar honvédség német fegyverekre való fokozatos átfegyverzéséről szóló megállapodás megkötésére. Ennek értelmében az év végéig a magyar páncéloshadosztályok szervezetét is német mintára kívánták kiegészíteni, vagyis harckocsiezredeikbe egy osztály (zászlóalj) Pz.IV és egy osztály Pz.V Panther harckocsi került volna. A németek 1944 augusztusában 5 darab Panthert át is adtak kiképzési célra. Egyes visszaemlékezések szerint 1944. augusztus 23., vagyis a román kiugrás után egy eredetileg Romániának szánt Panther-szállítmány (mintegy 10-12 darab nehézharckocsi) ugyancsak a magyar honvédség birtokába jutott

A Hadtörténelmi Levéltár 1999-es évkönyvében olvashatjuk, hogy ezek a példányok szinte a háború végéig megőrizték létüket. Érdekes módon, az utolsó jármű nyomai még a 2. páncéloshadosztály 1945. február 24-i jelentésében is fellelhetők.

A típus néhány megmaradt példányát a háború befejezése után a román hadsereg egészen az ötvenes évek elejéig alkalmazta. Később, nyolc görgő formájában, egy bukaresti parkban bukkantak fel, ahol pihenőpadok alapjaként szolgáltak. Azonban egy 2006-os felújítást követően ezek a különleges darabok nyomtalanul eltűntek.

Related posts