A vonatokon és buszokon egyre feszültebbé válnak az utasok – de a pofonok nem Lázár Jánost érik.
A vasúti szolgáltatás Magyarországon egyre csökkenő színvonalon működik, és ez nem lehet magyarázat arra, hogy a MÁV-csoport munkatársait egyre gyakrabban érje erőszak a járműveken. A társaság nyilatkozata szerint a buszsofőröket, vasúti jegyvizsgálókat, HÉV-vezetőket és a rendészeket rendszeresen érik szóbeli vagy fizikai támadások. Fontos megjegyezni, hogy a közszolgáltatást végző dolgozók ellen irányuló tettleges bántalmazás bűncselekménynek minősül, és az elkövetők súlyos következményekkel nézhetnek szembe, beleértve a szabadságvesztést is.
Az utóbbi két évben újra meredeken emelkedett a bántalmazások száma a vasúttársaság közfeladatot ellátó kollégáival szemben. 2023-ban 78 alkalommal szenvedtek el erőszakos támadást jegyvizsgálók, míg 2024. december közepéig 100 eset történt, ebből 59 alkalom tettlegesség, 39 tettleges becsületsértés. 2 esetben pedig 8 napon túl gyógyuló sérülést szenvedett a MÁV-csoport munkatársa, egy esetben pedig életveszélyesen megfenyegették. A szóbeli fenyegetéseken túl többször előfordult, hogy leköpték vagy megdobálták, de volt példa arra is, hogy sörrel leöntötték a munkáját végző jegyvizsgálót. A társaság azt írja: az agresszív utasok gyakran nem állnak meg a verbális erőszaknál, hanem lökdösik, megütik, megrúgják vagy akár késsel sebesítik meg a jegyvizsgálót. A járatokon 1 esetben utastársukat bántalmazta egy jegy nélküli agresszív utas, míg 262 lopást regisztrált a vasúttársaság.
Idén egy támadás érte a MÁV-HÉV egyik járművezetőjét, egy utas a vállán megütötte. A HÉV-vonalakon rendészek látják el a személy- és vagyonvédelmi feladatokat. A MÁV-HÉV adatai alapján idén a legtöbb atrocitás a H8/H9-es vonalon történt, ezért ezen a vonalon jelentősen megnövelték a rendészek létszámát. A társaság szoros együttműködésben áll az illetékes rendőrkapitányságokkal, a Készenléti Rendőrséggel és a kerepesi, valamint egy gödöllői illetékességű polgárőr szövetséggel. A biztonság növelése érdekében számos állomásra és megállóhelyre térfigyelő kamerákat telepítettek, és a jövőben is folytatják ezek telepítését. Emellett testkamerákat szereztek be a HÉV rendészek számára - írják.
A Volánbusz munkatársai 2024-ben összesen 224 alkalommal kértek rendőri segítséget, különféle okokból, miközben ellátták feladataikat. Az esetek közül 116 a buszvezetők ellen irányuló szóbeli támadások vagy fizikai atrocitások miatt történt, és 8 munkatárs sérülésekkel is szembesült. Ezen kívül három esetben a biztonsági őrök is érintettek voltak az állomásokon. December hónapban 13 esetben inzultálták a buszvezetőket, míg további 7 esetben, például verekedő utasok miatt, vált szükségessé a rendőri beavatkozás. Karácsony előtt néhány nappal egy utas a buszvezető lassú vezetését kifogásolta, mivel emiatt lekéste a csatlakozását. Leszálláskor verbálisan bántalmazta, és négyszer arcon ütötte a járművezetőt, aki a forgalmi viszonyoknak megfelelően közlekedett. Novemberben egy hölgy a buszvezető figyelmeztetését a szemetelésről zokon vette, és társával együtt tettlegesen torolta meg a jószándékú észrevételt. Augusztusban egy utas, miután nem értett egyet a járművezető intézkedésével, felállt a helyéről, fenyegetőzött, leköpte, és többször megütötte a sofőrt, aki csak a munkáját végezte. Különösen emlékezetes és széles körű sajtónyilvánosságot kapott a júniusi incidens, amikor egy utas csavarhúzóval szúrta meg az autóbusz-vezetőt a lábán. Az ilyen események rávilágítanak a buszsofőröket érő kihívásokra és a közlekedésbiztonság fontosságára.
Az utazási jogosultságok ellenőrzése során gyakran feszültségek keletkeznek, különösen akkor, amikor az utazni kívánó személy nem rendelkezik érvényes menetjeggyel, vagy nem a megfelelő típusú jegyet használja, és a helyszínen sem hajlandó azt megvásárolni. Különösen aggasztó, hogy sok esetben nem is szükséges megalapozott indok a konfliktushoz; számos utas ok nélkül, vagy éppen ittas, illetve tudatmódosító szerek hatása alatt zaklatja a járművezetőket, sőt, a többi utast is. Az ilyen bántalmazó és garázda magatartás nem csupán fizikai sérülésekhez vezethet, hanem lelki traumát is okoz az érintetteknek, továbbá jelentősen rontja az utasok biztonságérzetét is – figyelmeztetnek a szakértők.
A fedélzeti-, állomási- és testkamerák segítségével, továbbá a rendőrség hathatós együttműködésének köszönhetően sikerül elfogni az elkövetőket, akiket akár gyorsított eljárással is felelősségre vonnak. A jegyvizsgálók, az autóbusz-vezetők, a mozdonyvezetők, a HÉV járművezetők és a rendészek is közfeladatot ellátó személyek, tettleges bántalmazásuk bűncselekménynek számít, az elkövető súlyos büntetésre számíthat, tette szabadságvesztést is vonhat maga után. A MÁV-csoport célja, hogy kollégái biztonságban végezhessék a munkájukat és egyetlen bűncselekmény se maradjon jogkövetkezmény nélkül. Bántalmazás esetén mind a munkavállaló, mind a MÁV-csoport kötelező jelleggel feljelentést tesz - írja a társaság.