Betépett kérdőjelek: egy olyan világ, ahol a gondolatok szabadon cikáznak, és a válaszok helyett csak újabb kérdések merülnek fel. Mint egy füstölgő tűz körül ülő álmodozók, akik a valóság határait feszegetik, s mindannyian kíváncsian néznek egymás szeméb

Friss fejlemények szerint a közlekedésrendészet által alkalmazott drogtesztek közel 50%-a hamis pozitív eredményeket mutatott, ami aggasztó kérdéseket vet fel a tesztelési folyamat megbízhatóságával kapcsolatban. E hír jelentősége azonban teljesen megváltozik, ha figyelembe vesszük, hogy egy évvel ezelőtt, amikor a drogfogyasztással kapcsolatos szigorúbb szabályok bevezetése széleskörű tiltakozásokat váltott ki, a hatóságok még a hibák arányának feléről számoltak be. Ez a változás rávilágít arra, hogy a drogtesztelés körüli diskurzus egyre inkább feszültté válik, és felveti a kérdést, mennyire megbízhatóak a jelenlegi módszerek.
Tavaly nyáron, amikor kiderült, hogy a gyorstesztek nemcsak drogosokat, hanem orvosi recepttel rendelkező gyógyszerszedőket is "elkapnak", a hatóságok beismerték, hogy a tesztek 15-20 százaléka érvénytelen lett a laboratóriumi vizsgálatok után. Ezzel szemben a legfrissebb információk szerint az elmúlt évben a gyorstesztek 43 százaléka hamis pozitív eredményt hozott. Nem meglepő, hogy a civileknek peres úton kellett kikényszeríteniük a hatóságokból a hír alapjául szolgáló adatokat, hiszen a beismert és a valóságos hibahatár közötti eltérés nem csupán apró, hanem óriási. Ennek oka, hogy nálunk a hatóságok inkább statisztikák készítésével foglalkoznak, mintsem valódi megoldásokat keresnének. Két éve, amikor egy drogos ámokfutó tragikusan megölt két fiatalt a tengerparton, a hatóságok azonnali és látványos szabályszigorításba kezdtek. Nyilatkozataik olyan hevesek voltak, hogy az ártatlan szemlélőben joggal merülhetett fel a kérdés: ők maguk milyen szerek hatása alatt állnak. Ennek a szigorításnak az eredménye, hogy a gyorstesztek közel felével ártatlan embereket hurcolnak meg, köztük olyanokat is, akiknek a jogosítványa kulcsfontosságú a megélhetésük szempontjából. Eközben a tengerparti gázolás elkövetője még mindig szabadlábon van, majdnem két év elteltével is. Pedig a hasonló bűncselekmények elkövetőivel szemben talán lenne valami elrettentő ereje annak, ha tudnák, hogy a cselekedeteikért gyorsan és hosszú időre börtönbe kerülhetnek. Az illetékesek számára azonban nem olyan sürgős a konkrét fellépés, mint a politikai nyilatkozatok üres ígérete. Ráadásul az ámokfutót a tragédia előtt már elfogták, de a forgalomból nem szűrték ki, pedig a jármű papírjai rendben voltak, és az állapota sem tűnt gyanúsnak a hatóságok számára.
Fontos hangsúlyozni, hogy az orvosi kezelések során alkalmazott gyógyszerek hatása jelentős mértékben befolyásolhatja a vezetési képességeket, ami komoly kockázatot jelenthet a forgalomban. Az áldozatok szempontjából lényegtelen, hogy a balesetet okozó személy milyen szert fogyasztott – legyen az marihuána vagy nyugtató. A közlekedésbiztonság érdekében elengedhetetlen, hogy minden érintett alaposan mérlegelje a gyógyszerek által jelentett kockázatokat, és konzultáljon az orvossal vagy a gyógyszerésszel a lehetséges következményekről. A felelősségteljes döntéshozatal nemcsak a saját, hanem mások biztonságát is szolgálja.