A feltörekvő piacok új lehetőségeket kínálnak a kínai autógyártók számára, akik most új kihívások elé néznek.

Miközben az Egyesült Államok vámokkal igyekszik távol tartani a kínai autókat, a távol-keleti autógyártók rendkívüli lelkesedéssel hódítják meg a feltörekvő piacokat. Délkelet-Ázsia, a Közel-Kelet, Latin-Amerika és Afrika most a kínai autómárkák új játszóterévé vált, ahol kedvező árú és technológiailag fejlett járműveikkel gyors ütemben bővítik piaci részesedésüket. Milyen hatással lesz ez a nyugati autógyártókra? Valóban elérkezett az idő, amikor Kína dominálja az autóipart?
Bár az Egyesült Államokban bevezetett vámok miatt a kínai autók ritkák, azonban Kína autógyártói világszerte elegendő vásárlót találtak ahhoz, hogy az ország megelőzze Németországot és Japánt, és a világ vezető személyautó-exportőrévé váljon.
A növekedés szédítő sebességgel zajlik: tavaly Kínából 4,7 millió autót exportáltak, ami a 2021-es szám háromszorosának felel meg. A BYD máris megelőzte a Teslát a globális eladások terén, ha az elektromos és hibrid járműveket együtt nézzük. Elemzők előrejelzése szerint a kínai autógyártók nemsokára a Volkswagent és a Toyotát is túlszárnyalják majd.
Felfedezni a feltörekvő piacok izgalmas világát.
Mivel Észak-Amerikában a kínai autógyártók nem tudtak jelentős eredményeket elérni, és Európában is éles a versenyhelyzet (ráadásul mindkét piacon vámok nehezítik az importot), a figyelmüket a globális dél régióira irányítják. Délkelet-Ázsia, a Közel-Kelet, Latin-Amerika és Afrika piacaik most különösen vonzóvá váltak számukra, hiszen ezek a területek dinamikus gazdasági fejlődést mutatnak, és a helyi autóipar gyakran nem elég kifinomult ahhoz, hogy kielégítse a növekvő keresletet.
Az The Economist elemzése alapján a kínai autógyártók néhány év leforgása alatt, szinte a semmiből, jelentős piaci részesedést alakítottak ki.
Ennek az agresszív terjeszkedésnek egyik fő mozgatórugója a kínai belső piac lassulása. Bár tavaly Kínában 23 millió autó talált gazdára, a növekedés üteme érezhetően mérséklődött, és a helyi autógyártók súlyos túltermelési problémákkal néznek szembe. A szakértők becslései szerint, ha a kínai autógyárak maximális kapacitásukkal dolgoznának, évente akár 45 millió autót is elő tudnának állítani. Jelenleg azonban ennek csupán körülbelül 60 százalékát használják ki.
A külföldi gyártás lett az új stratégia
Bár Kínában jelentős túlkapacitás tapasztalható az autóiparban, a gyártók mégis a külföldi üzemek létesítése mellett döntenek, hogy erősítsék globális jelenlétüket. A szakértők előrejelzése szerint a kínai autómárkák évente körülbelül 2,5 millió járművet fognak külföldön előállítani. Ez a stratégia lehetőséget biztosít számukra, hogy elkerüljék az importvámok és a szállítási költségek terheit.
A BYD máris aktívan bővíti gyártási kapacitásait Thaiföldön és Üzbegisztánban, miközben az újabb lépéseket tesz a termelés beindítására Brazíliában, Indonéziában, Magyarországon, Törökországban, sőt, akár Mexikóban is. Ez a tendencia azonban nem csupán a BYD-ra korlátozódik; más jelentős autógyártók, mint például a Chery, a Great Wall, az SAIC és a Changan, szintén külföldi gyárak létrehozását tervezik.
A kínai kormány reakciója a folyamatra még nem tisztázott, hiszen jelenleg ösztönző intézkedésekkel igyekszik fenntartani a hazai gyártást. Mindazonáltal a kínai autógyártók folyamatosan növekvő kihívást jelentenek a japán és dél-koreai cégek számára, valamint az amerikai és európai autómárkák számára is. Ezeknek a márkáknak egyre élesebb versenyt kell megküzdeniük, ahogy a kínai gyártók egyre inkább teret nyernek a globális piacon - számol be róla a Carscoops.